Det är få som har gått miste om den boom av affärer på nätet som uppstått. Nu finns det mesta man kan tänka sig att köpa med enbart ett par klick i webbläsaren. Ett sådant klimat innebär stor konkurrens e-handlare emellan. Att stå ut i mängden kan därför vara avgörande för att lyckas. 

Näthandeln ökar stadigt och kunderna kräver allt bättre utformning, upplevelse och priser, annars går de vidare till nästa e-butik. Det handlar om att stå ut i mängden och ge användaren något extra. Ett exempel på hur man kan göra detta är en webbplats där utformningen är användarvänlig och har ett genomgående tänk på hur användaren interagerar. Ett smidigt sätt att göra detta på är att sätta upp en Magento Webshop. På så sätt kan du känna dig säker på att du får en stilren site med bästa funktionalitet – ett bra sätt att vara en stark konkurrent inom e-handelsbranschen.

E-butikerna tar över de fysiska butikerna

Det har blivit ett tuffare klimat för mindre egenföretagare att bedriva sina fysiska butiker, de kan helt enkelt inte konkurrera mot det stora utbud som går att finna på nätet. På Expressen skriver de att cirka 5000 butiker har fått stänga under de senaste sex åren. Anledningen? Att e-handeln har blivit så pass etablerad och bra i Sverige. Vi är medvetna om vad som fungerar på nätet och vad besökarna vill ha. Med kompetens och en stark drivkraft bland entreprenörer har e-handeln ökat enormt.

Även matbutikerna har fått det tuffare i de fysiska butikerna. För att hänga med i utvecklingen har de allra flesta stora kedjorna satsat på webbshoppar och hemkörning. Detta är nästan ett måste för att stå stadigt i dagens turbulenta och ständigt skiftande marknad. Digitaliseringen har medfört ett klimat där butikerna hela tiden måste kunna mäta sig mot sina konkurrenter. Just matbranschen är speciell då det finns många fördelar med både fysiska butiker och e-butiker. I Veckans Affärer skrev de tidigare i år om att en effekt av att e-handeln blomstrar är lägre matpriser och nischade butiker. Digitaliseringen har medför möjligheten att ge varje unik kund specialerbjudanden beroende på deras köpvanor. Det är en spännande utveckling att följa. Så fort ett företag börjar erbjuda en viss tjänst dröjer det inte länge förrän nästa företag hakar på, i syfte att inte tappa kunder.

Att det är stenhård konkurrens e-handlare emellan råder det inga som helst tvivel om. Olika erbjudanden och nischade utbud krävs för att sticka ut. Har du någon gång handlat online känner du säkerligen igen fraser som ”fri frakt” och ”billigaste plagget gratis”. I en artikel av Aftonbladet skriver de om hur nya köpbeteenden har uppstått i samband med internethandeln. Ett exempel de tar upp är att mellan 30 och 50 procent av alla varor skickas tillbaka av kunden. Detta är särskilt vanligt i klädesbranschen där kunderna beställer hem flera storlekar av ett plagg för att kunna se vilket som sitter bäst. Därefter returneras de plagg som inte sitter bra. Det är en speciell bransch, men e-handel medför många möjligheter att göra succé på nätet.