Jag har i snart tre år varit en anhängare av den så kallade GI metoden.  Allting började med att jag faktiskt provade på Atkinsdieten, men insåg några år senare att GI mat var det som nog passade mig och min kropp bäst.

Första gången jag provade Atkinsdieten fick jag mig nästan en chock. Allting verkade så udda på något sätt. Helt plötsligt var det tillåtet att äta ost av alla  dess sorter, smör och olja var tillåtet i obegränsad mängd och en bra frukost ansågs bestå av Bacon och ägg. Det kanske mest konstigaste var nog att alla slags lightprodukter var förbjudna. Om man skulle äta ost, ja då fick det absolut inte vara en lightost.

Just dessa aspekterna kändes nästan för bra för att vara sanna. Här har man frenetiskt gått och undvikit produkter med mycket fett, och helt plötsligt var lightprodukterna bannlysta. Det enda som nu stod menyn var protein i alla formetr, alltså kött, ägg, ost, fett och bara pytte lite grönsaker. Nu pratar vi några salladsblad om dagen, max en halv tomat och lite gurka. Inte mycket till grönsaker det inte.

Så låt oss nu återgå till GI och hur den metoden fungerar. Den grundar sig som sagt i Atkinsdieten, men är inte riktigt lika strikt. Här kan man själv välja vilken fas man vill börja i, utifrån hur snabbt man vill gå ner i vikt. Alla faser tillåter dig att äta kolhydrater, förutom den första. Det är också den som fungerar precis som Atkinsmetoden. Resterande faser tillåter alltså kolhydrater, dock bara de av bra kvalité, alltså långsamma.

Jag hoppas att ni nu blev lite klokare och kan skilja på GI och Atkinsdieten. Båda är bra att att äta på, men det vitkigaste är att du och din kropp mår bra av dieten.